Blaren voorkomen tijdens het wandelen

In de schoenenblog: ‘Blaren voorkomen tijdens het wandelen’ vertel ik je alle Tips die je nodig hebt om geen blaren te lopen.

Blaren, een veel voorkomende voetklacht tijdens het wandelen. Je hebt net een paar mooie wandelschoenen gekocht in de winkel, ze zaten heerlijk, maar tijdens de eerste beste wandeling beginnen de blaren al te komen. Helaas komt dit veelvuldig voor. In deze schoenenblog ga ik je alles vertellen hoe je dit het beste kunt voorkomen. Door goed voor te bereiden kun je blaren namelijk heel goed voorkomen!

Wat is een blaar?

We beginnen bij het begin. Wat is een blaar? Een blaar is een blaas(je) vocht dat ontstaat tussen de huidlagen. Wanneer je een blaar voelt of ziet zitten is het verstandig om dit direct op de juiste manier te behandelen. Zo voorkom je dat de blaar groter of pijnlijker wordt.

Waarom heb ik last van blaren?

Een vraag die veel mensen zichzelf stellen. Iedere voet is anders en uniek. Hierdoor heeft de één er net wat meer last van dan de ander. In je voeten zitten veel vocht klieren. Wanneer iemand heel veel transpireert is de kans vele malen groter op blaren dan bij een ander die hier een stuk minder last van heeft.

De 6 beste tips om blaren te voorkomen tijdens het wandelen

Blaren voorkomen tijdens het wandelenJe wilt heerlijk lopen, maar steeds heb je last van blaren. Heel erg vervelend! En zeker als je nog een aantal kilometers voor de boeg hebt. Gelukkig zijn blaren tijdens het wandelen goed te voorkomen. Voor jou de 6 beste tips op een rij:

#01 Koop de juiste wandelschoenen.

De juiste wandelschoenen zijn essentieel om lekker te kunnen lopen. Ga voor het kopen van de beste wandelschoenen daarom altijd naar een goede schoenenwinkel toe die je hierbij kunt adviseren. Een wandelschoen moet direct goed aan voelen. Wanneer je een bepaalde wrijving in de schoenen voelt of een drukpunt, kijk dan naar een ander paar wandelschoenen.

TIP: let altijd op genoeg ruimte bij de tenen. Tijdens het wandelen zetten de voeten meer op dan bij het dagelijkse lopen. Hierdoor heb je meer ruimte nodig dan bij je gewone dagelijkse schoenen. Ik adviseer om minimaal één tot anderhalve centimeter aan ruimte over te houden bij de tenen.

#02 Loop je wandelschoenen goed in.

Ik zeg altijd zelf; een goede wandelschoen hoef je niet in te lopen. Dit is groot en deels kloppend. Wanneer je een goed passende wandelschoen hebt, moet je hier direct een kilometer of vijf prima mee kunnen lopen. Ga je langere afstanden lopen, dan adviseer ik dit wel goed op te bouwen. Begin je eerste wandeling met vijf kilometer en breid dit uit met twee kilometer per keer.

Door het rustig op te bouwen zorg je dat de schoenen steeds meer naar de voeten gaan staan. Ook word het materiaal net wat zachter en soepeler waardoor je blaren voorkomt.

#03 Draag goede wandelsokken.

Goede sokken voorkomen blaren tijdens het wandelenEen combinatie van goede schoenen en goede wandelsokken is erg belangrijk. Goede wandelsokken zijn gemaakt met een aantal kenmerken.

  • Voorgevormd (links en rechts)
  • Naadloos
  • Coolmax systeem (of een ander goed ventilerend materiaal)
  • Verstevigd op de loopzool (waar wrijving of een drukpunt kan ontstaan)

Zorg altijd dat je sokken optimaal om je voeten aansluiten. Dit zorgt er direct voor dat je transpiratie direct naar buiten kan en niet kan zorgen voor wrijvingen. Hierdoor voorkom je blaren tijdens het wandelen!

#04 Train voor een langere afstand.

Net als de schoenen, moet ook jij ‘getraind’ worden om een langere afstand goed aan te kunnen. Ga je ongetraind in één keer 20 a 25 kilometer lopen, dan is de kans dat je blaren loopt erg groot. Je voeten moeten wennen aan een grote belasting dan dat ze normaal hebben. Er zijn diverse loopschema’s om dit rustig op te bouwen. Uiteraard is het per persoon verschillend wat je op het begin aan kunt.

#05 Verzorg je voeten goed.

Iedere voet is anders. Daarom heeft iedere voet een andere behandeling nodig. Zorg dat je voeten droog zijn. Of je nou op hoge wandelschoenen of lage wandelschoenen loopt, dat maakt niet uit. In elke wandelschoen transpireer je. Als je voeten van te voren droog zijn voorkom je voor een groot gedeelte al de kans op blaren tijdens het lopen. Het verschonen van je wandelsokken tijdens je wandeling kan ook erg belangrijk zijn. Dit is afhankelijk of je erg last hebt van transpiratie tijdens het wandelen. Neem daarom altijd een paar extra wandelsokken mee.

Wanneer je veel last hebt van blaren (ook buiten het wandelen om) dan kun je er ook voor kiezen om je voeten van te voren in te smeren met vaseline. Dit voorkomt wrijving.

#06 Zorg voor waterdichte en goed ventilerende wandelschoenen.

Prettig wandelen doe je alleen op de betere wandelschoenen. Zo voorkom je verschillende voetklachten en blijft het wandelen ook leuk. Een goede wandelschoen is gemaakt van leer met een lerenvoering of met een Gore-Tex voering.

Leer is een natuurlijk product dat het meest ventilerend is. Daarnaast geeft leer ook de juiste stevigheid aan de voeten. Wandelschoenen met een Gore-Tex voering zijn daar in tegen 100% waterdicht. Gore-Tex is een membraan dat de wandelschoenen waterdicht maakt, maar wel ventilerend houd. Dit scheelt qua temperatuur 3 graden met een leren voering.

Koop geen goedkope of synthetische wandelschoenen. Dit zijn schoenen die niet goed ventilerend zijn en ook niet de juiste stevigheid bieden.

Heb je meer tips om blaren te voorkomen? Laat het gerust weten in een reactie hieronder. 

 

Total
1
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts