Wat is het beste wandeltempo? (tips en advies)

Niet alleen de juiste wandelschoenen en sokken zijn belangrijk, maar ook het gemiddelde wandeltempo zorgt ervoor dat je je doelen kunt behalen.
Gemiddelde wandeltempo

Tegenwoordig kun je iedere stap laten registreren op een telefoon, horloge of stappenteller. Ook je hartslag wordt geregisterd als je dat wilt. Hierdoor is het een stuk makkelijker geworden om het juiste wandeltempo aan te houden. In dit artikel vertel ik waar je op kunt letten tijdens het wandelen en natuurlijk beantwoord ik al je vragen over het beste wandeltempo.

Is je wandeltempo belangrijk?

Ja en nee. Wanneer je doelen wilt behalen is dit wel van belang. Wanneer je het gewoon lekker vindt om af en toe een rondje te wandelen, dan maakt het niet veel uit welk tempo je wandelt.

Wanneer je meer bewust bent van je wandeltempo kan het voordelen met zich meebrengen. Je wandeltempo zorgt er namelijk voor dat je niet te snel of juist te langzaam wandelt. Voor een beginnende wandelaar is het belangrijk om niet in één keer te hard van stapel te lopen. Bouw het tempo daarom goed op.

Wanneer je te snel van start gaat en je spieren dit niet gewend zijn, dan is de kans op een blessure aanzienlijk een stuk groter. Ook is het gemiddelde wandeltempo belangrijk wanneer je doelen wilt behalen. Denk hierbij aan afvallen, betere conditie of een langere afstand kunnen wandelen binnen een x aantal uren.

Wat is het gemiddelde wandeltempo?

Het gemiddelde wandeltempo van een volwassen persoon ligt tussen de vier en vijf kilometer per uur. De ervaren wandelaars wandelen gemiddeld zes tot zeven kilometer per uur. Natuurlijk is dit afhankelijk van de afstand dat zei lopen.

Wat is het gemiddelde wandeltempo per uur?

Dit is afhankelijk van het aantal kilometers dat gewandeld gaat worden. Zoals ik net vertelde ligt het gemiddelde wandeltempo tussen de drie en vijf kilometer bij wandelaars die af en toe een wandeling maken. Ervaren wandelaars doen dit net wat sneller.

Wel is het afhankelijk van de afstand dat gelopen wordt. Bij langere afstanden zie je vaak dat het tempo verdeeld wordt zodat het goed vol te houden is. Luister in dit geval ook goed naar je lichaam, om te voorkomen dat je je spieren overbelast.

Is het tempo met wandelen voor vrouwen hetzelfde als bij mannen?

Nee. Het gemiddelde wandeltempo ligt bij de mannen net wat hoger dan bij de vrouwen. Dit heeft te maken met de lengte van de benen en de spieren van de man. Wanneer een vrouw samen met een man gaat wandelen, past de man zich meestal aan en wordt zijn tempo 7% minder dan gebruikelijk voor hem is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is het afhankelijk hoe getraind iemand is.

Dit is het gemiddelde wandeltempo van vrouwen

Vrouwen wandelen gemiddeld tussen de vier en vijf kilometer per uur. Ben je wat minder getraind of wandel je met de kinderen, dan ligt het gemiddelde wandeltempo op drie kilometer.

Gemiddelde wandeltempo mannen

Mannen wandelen net wat harder dan vrouwen. Dit is namelijk tussen de vijf en zes kilometer per uur. Wanneer een man niet zo vaak wandelt, ligt het tempo meestal rond de vier kilometer per uur. Bij een getrainde man is dit gemiddeld rond de zeven kilometer per uur. Ook bij lange afstandswandelingen wordt dit met gemak behaald.

Samen wandelen kan zeker, maar let wel hier op!

Uit onderzoek van Nu.nl blijkt dat mannen gemiddeld 7 procent langzamer wandelen met hun geliefde. Dit komt omdat mannen over het algemeen een sneller wandeltempo hebben. Automatisch neem je het tempo van de ander over, waardoor je langzamer gaat lopen.

Tijdens het wandelen is het belangrijk om je eigen tempo aan te houden. Doe je dit niet, dan ga je ‘aangepast’ lopen. Hierdoor kan je andere spieren meer belasten dan dat je normaal doet. Voor een korte wandeling van een paar kilometer kan dit geen kwaad, maar bij een langere afstandswandeling wel.

Snelwandelen

Wist je dat snelwandelen een olympische sport is? Dit is niet voor niets. Snelwandelaars wandelen soms wel tot 15 km per uur. Dit zijn natuurlijk wel de getrainde wandelaars. De gemiddelde snelwandelaar wandelt tussen de 11 en 13 kilometer per uur.

Gemiddelde snel wandeltempo

Zoals ik eerder vertelde is het gemiddelde wandeltempo van een snelwandelaar tussen de 11 en 13 kilometer per uur. Een getrainde man die snel wandelt kan zelfs de 15 km per uur behalen.

Wandeltempo voor verbeteren conditie

Voor beginnende wandelaars is wandelen een heerlijke sport om je conditie op te bouwen. Natuurlijk moet je wel kijken hoe je conditie al is. Om je conditie te verbeteren is het belangrijk om je lichaam te blijven prikkelen om steeds een beetje verder te gaan.

Door je wandeltempo te verhogen, vraag je meer van je spieren. Hierdoor wordt je conditie steeds een beetje beter. Als je alleen maar dezelfde wandelingen maakt op hetzelfde tempo, dan zul je niet snel een verbetering zien in je conditie.

Hoe verhoog je je wandeltempo? (Tips)

Het beste kun je je wandeltempo verhogen door het rustig op te bouwen. Er zijn diverse appjes en programma’s waar je een trainingsschema kunt volgen. Ook bij de Vierdaagse website zie je hoe je een langere afstand kunt behalen.

Door je conditie en je spieren te trainen zorg je ervoor dat je ook je wandeltempo langzaam kunt verhogen. Door het dragen van een horloge met stappenteller en hartslagmeter kun je precies zien wat het met je lichaam doet als je sneller wandelt.

Bouw je wandeltempo op en houdt je hartslag goed in de gaten. Ook door verschillende interval trainingen te doen kun je je wandeltempo verhogen.

Wandelen met een hartslagmeter

De eenvoudigste manier om je hartslag te meten tijdens het wandelen is met een activitytracker of sporthorloge.

Door in de gaten te houden wat voor hartslag je hebt bij welk tempo, kan je goed bepalen wat voor jouw lichaam op dat moment het juiste wandeltempo is. Op deze manier kun je ook je wandeltempo verhogen en inzien wat je lichaam aan kan.

WandelhorlogesBekijk >
activitytrackerBekijk >

Goede wandelschoenen & wandel sokken

Sinds de pandemie zijn er veel mensen gaan wandelen. Je ziet vaak aan de schoenen wie de beginnende wandelaars zijn. Van een goedkope sneaker tot aan de betere vrijetijdsschoenen zie je voorbij komen.

Wat meer ervaren wandelaars zie je toch wel op de betere wandelschoen merken lopen. Wanneer je dit eenmaal probeert, wil je niet anders meer. Een goede wandelschoen kan je gemiddelde wandeltempo verhogen. Dit soort wandelschoenen hebben een afwikkelplaat. Dat zorgt voor minder belasting bij de voorvoet en tijdens de afwikkeling. Hierdoor wordt je gedwongen om door te rollen tijdens het wandelen.

Draag geen katoenen sokken. Katoen neemt vocht op en hierdoor is de kans op blaren groter. Ga voor sokken die naadloos en voorgevormd zijn. Ook moeten ze natuurlijk goed ventileren. Met deze wandelsokken heb ik de Nijmeegse Vierdaagse gelopen. Het is mij uitstekend bevallen!

Eigen ervaring met wandelen

Het jaar voor de pandemie mocht ik mee doen aan de Nijmeegse Vierdaagse. 50 kilometer per dag, vier dagen oprij. Ook voor mij was dit best een uitdaging. Normaal gesproken wandel ik een 10 kilometer gemiddeld per week. (6 km per uur) Op mijn werk loop ik wel gemiddeld 8.000 tot 10.000 stappen per dag.

Voor de Nijmeegse Vierdaagse heb ik goed getraind en dit langzaam opgebouwd. Ook mijn gemiddelde wandeltempo heb ik iets verhoogd zodat ik genoeg rust kon nemen tussendoor. Dit heb ik opgebouwd in de weken/maanden daarvoor.

Wat ik interessant vond om te zien is dat je voeten bij veel wandelen flink op kunnen zetten door warmte en overbelasting. Ook zijn je wandelschoenen erg belangrijk. Met het juiste materiaal loop je simpelweg een stuk makkelijker. Ik heb met dit soort wandelsokken de Vierdaagse gewandeld. Mij is het uitstekend bevallen en heeft me echt geholpen.

Gemiddeld wandeltempo tijdens de Vierdaagse

Over het algemeen zijn wandelaars die aan de Nijmeegse Vierdaagse mee doen goed getraind. Het zijn namelijk behoorlijke afstanden die je moet wandelen. En dat vier dagen oprij. Het gemiddelde wandeltempo bij de Vierdaagse zit op vijf à zes km per uur. Dit is inclusief kleine pauze moment.

Veel gestelde vragen over wandeltempo

Wat is een stevig wandeltempo?

Zes kilometer per uur is een stevig wandeltempo.

Wat is het gemiddelde wandeltempo in de bergen?

In de bergen wandel je gemiddeld drie kilometer per uur. Klimmen en afdalen gaat langzamer.

Wat is een normaal wandeltempo?

Voor vrouwen vier à vijf kilometer per uur. Voor mannen vijf à zes kilometer per uur.

Hoeveel km is 10.000 stappen?

Dit is gemiddeld zeven tot acht kilometer.

Total
0
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Related Posts