Wandeltempo verhogen? Dit zijn de 10 beste tips

Heb jij een doel en wil je op een zo goed mogelijke manier je wandeltempo verhogen? Bij Allesoverschoenen.nl lees je de beste tips!
Wandeltempo verhogen

Je wandeltempo verhogen kan op verschillende manieren. Het is belangrijk dat je goed weet wat je doet, anders is het zonde van je tijd en is de kans dat je een blessure oploopt alleen maar groter. In dit artikel geef ik je de 10 beste tips om je wandeltempo te verhogen.

Wat is het gemiddelde wandeltempo?

Het gemiddelde wandeltempo is voor vrouwen tussen de 4 en 5 km per uur. Voor getrainde vrouwen is dit gemiddeld 6 km per uur.

Mannen wandelen gemiddeld 5 à 6 km per uur. Getrainde mannen kunnen met gemak 7 á 8 km per uur wandelen.

Bij kinderen is natuurlijk het tempo een stukje lager. Ook wanneer je zelf met je kinderen gaat wandelen is je wandeltempo een stuk lager. Dit is namelijk gemiddeld 3 km per uur.

Waarom je wandeltempo verhogen?

De meeste wandelaars lopen niet op snelheid. Toch kan het van belang zijn om je wandeltempo te verhogen. Dit kan zijn vanwege een doel die je wilt behalen of omdat je een betere conditie wilt opbouwen.

Een doel zou kunnen zijn dat je een lange wandeltocht wilt lopen, dat je binnen een x aantal uur uitgelopen moet hebben.

Ook kan het zijn dat je wilt afvallen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe meer je verbrand. Wanneer je wandeltempo verhoogd is, doe je dit in een korte tijd.

10 beste tips om je wandeltempo te verhogen

Je wandeltempo verhogen kan op verschillende manieren. Het is alleen belangrijk dat je wel weet wat je doet. Je kan oneindig je zelfde rondje blijven wandelen op het zelfde tempo, maar dat zal niet veel uitmaken. Voor jou heb ik de 10 beste tips op een rij gezet om je wandeltempo te verhogen.

#01 Bouw je huidige wandeltempo langzaam uit

Zoals ik net vertelde heeft het niet heel veel zin om steeds je zelfde rondje te blijven wandelen op hetzelfde wandeltempo. Bouw daarom langzaam je wandeltempo uit. Probeer hetzelfde rondje wat je normaal loopt nu in een korte tijd te lopen. Wanneer dat goed gaat zonder al te veel moeite, probeer het dan nog wat sneller. Door langzaam je wandeltempo te verhogen kunnen je spieren hier goed aan wennen zonder overbelast te raken.

#02 Verhoog je wandeltempo met een interval training

Een goede manier om langzaam je spieren te laten wennen aan een sneller wandeltempo. Door een interval training train je je spieren op verschillende tempo’s te wandelen. Hierdoor worden je spieren meer uitgedaagd dan dat ze normaal worden.

#03 Train je spieren door krachttraining

Het gaat allemaal om je spieren en conditie. Wanneer je je spieren extra traint, kan je makkelijk je wandeltempo verhogen. Probeer eens een aantal weken of maanden naast het wandelen één of twee keer per week krachttraining te doen. Je zult merken dat je wandeltempo aanzienlijk verbeterd als je beter getraind bent.

#04 Wandel langere afstanden in je huidige wandeltempo

Wandel je normaal een rondje van 5 kilometer? Bouw dit dan langzaam uit naar 10 kilometer. Doe dit een kleine stappen. Probeer eerst eens 6 á 7 kilometer te wandelen. Wanneer dit goed gaat zonder al te veel moeite, dan kan je dit verder uitbouwen. Door in hetzelfde wandeltempo te blijven wandelen, maar wel een langere afstand, zorg je voor meer spieropbouw. Hierdoor kan je straks een stuk makkelijker je huidige afstand lopen in een verhoogde wandeltempo.

#05 Gebruik een sporthorloge of activitytracker

Met een wandelhorloge of activitytracker kan je precies zien wat je doet. Je kunt je hartslag meten en je wandeltempo inzien. Hierdoor weet je wat je doet. Bouw je wandeltempo op en houd je hartslag in de gaten. Zorg dat die stabiel blijft. Het is een mooie manier om je wandeltempo te verhogen en om bewust bezig te zijn met je lichaam. Omdat alles inzichtelijk wordt kan je meestal wat gerichter naar iets toe werken.

Bekijk hier het assortiment aan sporthorloges of activitytrackers

#06 Verhoog je wandeltempo met een trainingsschema

Misschien wel één van de meest fijne manieren om je wandeltempo te verhogen is een trainingsschema. Er zijn heel wat schema’s online of bij wandelverenigingen te verkrijgen om zo op de juiste manier je doelen te behalen. Je kan hierbij kiezen voor een langere afstand of het verhogen van je wandeltempo.

#07 Wandel met vrienden, familie of kennissen

Klinkt misschien een beetje gek, maar het werkt echt! Ga met andere wandelen. Iedereen heeft zijn eigen wandeltempo. Hierdoor ga je ongemerkt een ander tempo aanhouden wat voor iedereen werkt. Zonder dat je het door hebt kan het zijn dat je een stuk sneller loopt dan normaal.

Ook kan dit helpen wanneer je het lastig vindt om alleen je wandeltrainingen te doen. Door met andere te wandelen kun je elkaar stimuleren en verder helpen met het verhogen van het wandeltempo.

#08 Zorg goed voor jezelf en let op je voeding

Gezond leven is eigenlijk de basis. Wanneer je op je voeding let en zorgt voor de juiste beweging, dan kan je lichaam heel wat aan. Eet zo min mogelijk suikers en eet voornamelijk gezonde producten. Door gezond te eten herstelt je lichaam sneller.

#09 Draag goede wandelschoenen en sokken

Je kan nog zo getraind zijn, maar het begint allemaal bij goede wandelschoenen en sokken. Er zijn heel wat soorten wandelschoen merken, maar de beste zijn toch wel de Lowa en Meindl wandelschoenen. Laat je goed adviseren om zo de juiste schoenen uit te kiezen.

Bekijk hier de Lowa en Meindl collectie!

Met wandelsokken is het belangrijk om geen katoenen sokken te dragen. Draag voorgevormde, naadloze wandelsokken die goed ventileren. Het merk Falke is één van de betere wandelsokken merken.

Bekijk hier de Falke sokken collectie

#10 Wandel een korte afstand op een hoger wandeltempo

Je spieren zijn gewend om een langere afstand te wandelen dan dat je nu gaat doen. Maar nu ga je juist een hoger wandeltempo aanhouden. Door je wandeltempo te verhogen zal je merken dat je andere spieren meer gaat voelen dan normaal. Conditioneel kan je lichaam het al wel aan omdat het een kortere afstand is. Op deze manier kan je langzaam je wandeltempo verhogen.

Total
30
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Related Posts